TWOJEHAMULCE.PL

…ZADBAJ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO!

JAKIE HAMULCE? – ŚWIADOMY WYBÓR.

Każdy z nas doświadcza takiego momentu, w którym zauważa lub otrzymuje informację o nadchodzącej wymianie tarcz i klocków w naszym samochodzie. Wtedy zaczynamy zastanawiać się nad tym, jakiego producenta części układów hamulcowych wybrać. Wtedy właśnie zaczynają się przysłowiowe schody…

Poza oryginalnymi tarczami, klockami i czujnikami zużycia można spotkać na rynku niezliczone rzesze producentów części samochodowych, którzy dumnie twierdzą, że ich produkty jakościowo odpowiadają częściom oryginalnym. Pytanie jest następujące… Czy rzeczywiście jest to prawdą? Jeśli tak, to nie byłoby najmniejszego problemu. Można by wtedy było montować części każdego producenta bez żadnego uszczerbku na skuteczności hamowania. Prawda natomiast jest taka, że każde badanie laboratoryjne jak również te przeprowadzane przez profesjonalnych kierowców i nawet amatorów podważają tę czysto marketingową tezę i jasno wskazują, że te przysłowiowe zamienniki mają różną skuteczność. O ile rozbieżność w wartości współczynnika tarcia (skuteczności hamowania) jest bardzo różna to za każdym razem nie jest równa bądź bardzo zbliżona do skuteczności części oryginalnych. Należy również jasno zaznaczyć, iż firmy produkujące samochody nie mają własnych linii produkcyjnych na wszystkie części z każdej grupy asortymentowej, więc w wielu przypadkach opierają się na firmach, które specjalizują się w wąskich dziedzinach. Dla przykładu, w przypadku BMW oryginalne klocki hamulcowe produkowane są przez trzy firmy. Są to Jurid, Galfer i Textar.

Wielu kierowców żyje w błędnym przeświadczeniu, że jeśli firma jest producentem części oryginalnej i na rynku można znaleźć zamiennik tej samej firmy, to „nie trzeba przepłacać za logo”. Takie stwierdzenie zostało stworzone przez dystrybutorów części zamiennych jedynie na potrzeby zwiększenia sprzedaży owych „zamienników”. W rzeczywistości klocki hamulcowe jednego producenta, które produkowane są jako część oryginalna i te, które produkowane są jako część zamienna są identycznie jedynie wizualnie (gabarytowo). Różnica w cenie nie bierze się jedynie z loga jakie widnieje na opakowaniu, ale z materiałów jakie zostały wykorzystane do produkcji klocków. Obydwa powyższe przypadki różnią się mieszanką powierzchni ciernej klocków. Klocki oryginalne, jak wskazuje również opublikowany przez serwis www.twojehamulce.pl w zakładce „CENNE INFORMACJE” film informacyjny o klockach hamulcowych, mają na sobie wygrawerowany lub wybity szereg informacji. Znajduje się na nich logo producenta samochodu, logo producenta układu hamulcowego, numer oryginalnej części zamiennej według producenta pojazdu oraz co najważniejsze numer części zamiennej według producenta klocków. Ciekawostką jest to, że jeszcze nie spotkałem przypadku, w którym to numer katalogowy części (producenta klocków) umieszczony na części oryginalnej pokrywałby się z numerem części producenta na produkowanych przez niego klocków jako część zamienna do tych właśnie klocków oryginalnych. Jest to kolejny jasny dowód na to, że klocki te są wykonane z innych materiałów i są po prostu inne. Z drugiej strony producent samochodu nie mógłby sobie pozwolić na taką sytuację, gdyż nikt wtedy nie kupowałby oryginalnych części. Ponadto należy wiedzieć, że części produkowane jako część oryginalna musi przejść znacznie więcej testów specjalistyczno-jakościowych wykonywanych przez samych producentów pojazdów. Wniosek zatem jest tylko jeden. „NAWET NAJLEPSZY ZAMIENNIK NIGDY NIE BĘDZIE JAKOŚCI ORYGINAŁU”.

Dość spora różnica w cenie zakupu części oryginalnej i jej zamiennika nie bierze się zatem z niczego. Biorąc pod uwagę cenę nie należy do końca sugerować się tak dużą różnicą pomiędzy nimi. Część oryginalna ma nie tylko wyższą skuteczność od zamiennika, ale również jej żywotność jest dłuższa. Sam ten fakt sprawia, że część zamienną będziemy musieli częściej wymienić niż część oryginalną. A co za tym idzie w porównaniu długodystansowym wyższa różnica w cenie zakupu znacznie się z mniejszy. Podobnie wygląda sytuacja przy porównaniu nawet samych zamienników.

O ile powyżej przedstawiłem pierwszy aspekt związany bardziej ze stereotypami i wiedzą na temat ogólnego rozeznania w tematyce właściwej oceny dostępnych części układu hamulcowego, którego poznanie wstępnie ułatwi podjęcie właściwej decyzji, to poniżej przedstawię drugi aspekt związany z samą charakterystyką dostępnych tarcz i klocków, która pozwoli dość precyzyjnie wybrać odpowiednie części do państwa samochodu i potrzeb.

Wszystkie tarcze i klocki hamulcowe jakie możemy kupić w wielu sklepach i hurtowniach można podzielić pod względem jakości na pięć zasadniczych grup, kolejno od tych z najwyższą skutecznością hamowania do tych, które jedynie z wyglądu przypominają części układu hamulcowego. A więc podział wygląda następująco…

– HAMULCE SPORTOWE, TUNNINGOWE („właściwe”)

Do tej grupy hamulców zaliczamy produkty o znacznie wyższej skuteczności niż części oryginalne. Rozpiętość cenowa zaczyna się od pułapu cen oryginalnych i szybuje w górę. Oczywiście jeśli zażyczymy sobie dwuczęściowe tarcze hamulcowe DBA, które wykorzystywane są w amerykańskich wyścigach serii NASCAR, to za jedną zapłacimy „grube” tysiące złotych.
Do przykładów producentów z tej grupy hamulców możemy zaliczyć: australijską firmę DBA, amerykański HAWK, Ferodo (sportowe klocki – DS2500, DS3000), sportowe serie BREMBO.
Z naszego doświadczenia wiemy, że przy porównaniu ceny z jakością, czyli „najwyższa jakość za rozsądną cenę” najlepiej wypadają produkty angielskiej firmy EBC. Z pośród gamy produktów należy zdecydowanie wyróżnić dwie serie klocków hamulcowych tj. GREEN STUFF oraz YELLOW STUFF. Pierwsza z nich charakteryzuje się wyższą skutecznością od klocków oryginalnych, natomiast druga z nich „żółte” są to ostatnie klocki, które posiadają jeszcze homologację uliczną i posiadają znacznie wyższą skuteczność już na zimnych hamulcach. Wraz ze wzrostem temperatury ich skuteczność jeszcze rośnie aż do 900 stopni Celsjusza. Spośród tarcz należy wyróżnić serie TURBO GROOVE oraz ULTIMAX. To wszystko mieści się w cenach zbliżonych do oryginalnych części układu hamulcowego, gdzie bardzo istotnym faktem jest to, że w naszym serwisie www.twojehamulce.pl ceny oryginałów BMW są obniżone średnio o 30-35% od cen detalicznych ASO. W grupie Volkswagena wygląda to odpowiednio na poziomie średnio 25% rabatu.Loga na stronę (sportowe)

– HAMULCE ORYGINALNE

Do tej grupy zaliczamy oryginalne hamulce obrandowane przez producentów pojazdów swoimi logami, co oznacza, że są to produkty zaprojektowane odpowiednio do konkretnych modeli. Te produkty spełniły najwyższe standardy jakościowe i wyróżniają się najwyższą skutecznością i żywotnością spośród standardowych (dedykowanych) hamulców. Oczywiście właściciele samochodów będących w okresie gwarancyjnym są „skazani” na oryginały, ale uwaga… Nie jesteśmy skazani na autoryzowane stacje obsługi. Mamy prawo kupować oryginalne części z sieci niezależnych od ASO. Musimy posiadać fakturę VAT na zakupione oryginalne części. Wtedy żadne ASO nie będzie miało prawa podważyć państwa gwarancji! W ofercie naszego serwisu znajdziemy oryginalne hamulce AUDI, BMW, SKODY oraz VOLKSWAGENA z cenach znacznie niższych od cen autoryzowanych serwisów. Rozpiętość rabatów sięga od 25% do 36% w zależności od producenta i dostępności tarcz, klocków oraz czujników zużycia klocków hamulcowych.Loga na stronę

– HAMULCE TUNNINGOWE (wizualne)

Do tej grupy zaliczamy produkty, które wizualnie wyglądają jak hamulce sportowe, czyli mamy tu nawiercane i nacinane tarcze lub (pseudo) ceramiczne klocki hamulcowe. Powiedzmy sobie szczerze… Jedyną rozsądną korzyścią są mniej pylące klocki. Natomiast w kwestii skuteczności nie odbiegają niemal w ogóle od standardowych (gładkich) zamienników dobrej jakości. Wielu kierowców ulega przeświadczeniu, że jeśli hamulce wyglądają na sportowe to ich skuteczność jest wyższa, natomiast w rzeczywistości różnica jest niemal nieodczuwalna. Do najlepszych przykładów z tej grupy hamulców należą produkty firmy Zimmermann (Sport – tarcze nawiercane), ATE (Power disc – tarcze nacinane) oraz ATE klocki ceramiczne. Niestety cena produktów z tej grupy jest znacznie wyższa od ich gładkich odpowiedników. Te produkty nie nadają się dla użytkowników, którzy poszukują realnie większej skuteczności hamowania. Ci z reguły wolą trochę dopłacić i kupić oryginalne tarcze i klocki lub produkty stricte sportowe. Osobiście uważam, że ta różnica w cenie nie jest adekwatna do wzrostu jakości jakie proponują produkty z tej kategorii. Wizualnie owszem tak. Wyglądają fajnie. Pytanie tylko czy właśnie to jest najważniejsze…

– HAMULCE ZAMIENNE WYSOKIEJ JAKOŚCI (dobre zamienniki)

Ta grupa jest najpopularniejsza wśród właścicieli kilkuletnich samochodów. Najlepsze zamienniki charakteryzują się mniej więcej 20-30% słabszą skutecznością od części oryginalnych przy cenie kształtującej się w okolicach połowy ich ceny. Zatem przy takim samym stylu jazdy zamienniki zużyją się szybciej. To dość jasno potwierdza postawiono wcześniej tezę, iż w teście długodystansowym duża różnica w cenie znacznie zaniknie.
Do tej gruby zaliczymy przede wszystkim produkty firmy ATE (gładkie). Są to najpopularniejsze części wśród użytkowników poszukujących najwyższej jakości spośród zamienników. Nieznacznie niższą skutecznością charakteryzują się standardowe produkty firmy Zimmermann. Kolejno na wyróżnienie zasługują produkty firmy FERODO. Klocki tego producenta charakteryzują się nieznacznie większą miękkością, natomiast pod względem skuteczności są zbliżone do najlepszych zamienników.
Warto również zaznaczyć, iż FERODO produkuje dla „oryginału” do wielu popularnych modeli aut z grupy VW AG.
Do tej grupy hamulców można zaliczyć jeszcze produkty TRW. Jakościowo są zbliżone do hamulców FERODO, choć nie rzadko są trochę droższe.Loga na stronę (zamienniki)

– TANIE ZAMIENNIKI

Do tej grupy zalicza się cała gama zamienników charakteryzujących się najniższymi cenami. Należy jednak pamiętać, że wszędzie działa święta zasada – „cena idzie w parze z jakością”. Z tej grupy hamulce charakteryzują się najniższą skutecznością hamowania. W sytuacjach awaryjnego hamowania szybko dochodzi do przegrzania się układu co skutkuje miękkim pedałem hamulca i odkształcającymi się tarczami hamulcowymi. Montowanie takich hamulców często przekłada się na naprawy blacharsko-lakiernicze pojazdów. Niby najtańsze rozwiązanie, ale często wychodzi najdrożej. Nie rzadko o wiele drożej niż wariant oryginalnych hamulców, nie wspominając o utracie wartości auta poprzez wypadkową historię pojazdu. Takie zamienniki są często montowane do samochodów, których właściciele nie mają podstawowej znajomości zagadnienia i którzy nie dbają o bezpieczeństwo swoje i swoich pasażerów.
Co gorsze… Wielu handlarzy samochodów montuje najtańsze zamienniki do sprzedawanych przez siebie samochodów znacznie obniżając koszty „odszykowania” auta, chwaląc się przy tym, że auto ma nowe hamulce. Prawda jest taka, że poziom bezpieczeństwa takiego samochodu znacznie spada. Dodatkowo takie hamulce bardzo szybko się zużywają i będą musiały zostać szybko wymienione.

Comments are closed.