TWOJEHAMULCE.PL

…ZADBAJ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO!

JAKIE HAMULCE? – ŚWIADOMY WYBÓR.

Sierpień 30, 2016 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania JAKIE HAMULCE? – ŚWIADOMY WYBÓR. została wyłączona

Każdy z nas doświadcza takiego momentu, w którym zauważa lub otrzymuje informację o nadchodzącej wymianie tarcz i klocków w naszym samochodzie. Wtedy zaczynamy zastanawiać się nad tym, jakiego producenta części układów hamulcowych wybrać. Wtedy właśnie zaczynają się przysłowiowe schody…

Poza oryginalnymi tarczami, klockami i czujnikami zużycia można spotkać na rynku niezliczone rzesze producentów części samochodowych, którzy dumnie twierdzą, że ich produkty jakościowo odpowiadają częściom oryginalnym. Pytanie jest następujące… Czy rzeczywiście jest to prawdą? Jeśli tak, to nie byłoby najmniejszego problemu. Można by wtedy było montować części każdego producenta bez żadnego uszczerbku na skuteczności hamowania. Prawda natomiast jest taka, że każde badanie laboratoryjne jak również te przeprowadzane przez profesjonalnych kierowców i nawet amatorów podważają tę czysto marketingową tezę i jasno wskazują, że te przysłowiowe zamienniki mają różną skuteczność. O ile rozbieżność w wartości współczynnika tarcia (skuteczności hamowania) jest bardzo różna to za każdym razem nie jest równa bądź bardzo zbliżona do skuteczności części oryginalnych. Należy również jasno zaznaczyć, iż firmy produkujące samochody nie mają własnych linii produkcyjnych na wszystkie części z każdej grupy asortymentowej, więc w wielu przypadkach opierają się na firmach, które specjalizują się w wąskich dziedzinach. Dla przykładu, w przypadku BMW oryginalne klocki hamulcowe produkowane są przez trzy firmy. Są to Jurid, Galfer i Textar.

Wielu kierowców żyje w błędnym przeświadczeniu, że jeśli firma jest producentem części oryginalnej i na rynku można znaleźć zamiennik tej samej firmy, to „nie trzeba przepłacać za logo”. Takie stwierdzenie zostało stworzone przez dystrybutorów części zamiennych jedynie na potrzeby zwiększenia sprzedaży owych „zamienników”. W rzeczywistości klocki hamulcowe jednego producenta, które produkowane są jako część oryginalna i te, które produkowane są jako część zamienna są identycznie jedynie wizualnie (gabarytowo). Różnica w cenie nie bierze się jedynie z loga jakie widnieje na opakowaniu, ale z materiałów jakie zostały wykorzystane do produkcji klocków. Obydwa powyższe przypadki różnią się mieszanką powierzchni ciernej klocków. Klocki oryginalne, jak wskazuje również opublikowany przez serwis www.twojehamulce.pl w zakładce „CENNE INFORMACJE” film informacyjny o klockach hamulcowych, mają na sobie wygrawerowany lub wybity szereg informacji. Znajduje się na nich logo producenta samochodu, logo producenta układu hamulcowego, numer oryginalnej części zamiennej według producenta pojazdu oraz co najważniejsze numer części zamiennej według producenta klocków. Ciekawostką jest to, że jeszcze nie spotkałem przypadku, w którym to numer katalogowy części (producenta klocków) umieszczony na części oryginalnej pokrywałby się z numerem części producenta na produkowanych przez niego klocków jako część zamienna do tych właśnie klocków oryginalnych. Jest to kolejny jasny dowód na to, że klocki te są wykonane z innych materiałów i są po prostu inne. Z drugiej strony producent samochodu nie mógłby sobie pozwolić na taką sytuację, gdyż nikt wtedy nie kupowałby oryginalnych części. Ponadto należy wiedzieć, że części produkowane jako część oryginalna musi przejść znacznie więcej testów specjalistyczno-jakościowych wykonywanych przez samych producentów pojazdów. Wniosek zatem jest tylko jeden. „NAWET NAJLEPSZY ZAMIENNIK NIGDY NIE BĘDZIE JAKOŚCI ORYGINAŁU”.

Dość spora różnica w cenie zakupu części oryginalnej i jej zamiennika nie bierze się zatem z niczego. Biorąc pod uwagę cenę nie należy do końca sugerować się tak dużą różnicą pomiędzy nimi. Część oryginalna ma nie tylko wyższą skuteczność od zamiennika, ale również jej żywotność jest dłuższa. Sam ten fakt sprawia, że część zamienną będziemy musieli częściej wymienić niż część oryginalną. A co za tym idzie w porównaniu długodystansowym wyższa różnica w cenie zakupu znacznie się z mniejszy. Podobnie wygląda sytuacja przy porównaniu nawet samych zamienników.

O ile powyżej przedstawiłem pierwszy aspekt związany bardziej ze stereotypami i wiedzą na temat ogólnego rozeznania w tematyce właściwej oceny dostępnych części układu hamulcowego, którego poznanie wstępnie ułatwi podjęcie właściwej decyzji, to poniżej przedstawię drugi aspekt związany z samą charakterystyką dostępnych tarcz i klocków, która pozwoli dość precyzyjnie wybrać odpowiednie części do państwa samochodu i potrzeb.

Wszystkie tarcze i klocki hamulcowe jakie możemy kupić w wielu sklepach i hurtowniach można podzielić pod względem jakości na pięć zasadniczych grup, kolejno od tych z najwyższą skutecznością hamowania do tych, które jedynie z wyglądu przypominają części układu hamulcowego. A więc podział wygląda następująco…

– HAMULCE SPORTOWE, TUNNINGOWE („właściwe”)

Do tej grupy hamulców zaliczamy produkty o znacznie wyższej skuteczności niż części oryginalne. Rozpiętość cenowa zaczyna się od pułapu cen oryginalnych i szybuje w górę. Oczywiście jeśli zażyczymy sobie dwuczęściowe tarcze hamulcowe DBA, które wykorzystywane są w amerykańskich wyścigach serii NASCAR, to za jedną zapłacimy „grube” tysiące złotych.
Do przykładów producentów z tej grupy hamulców możemy zaliczyć: australijską firmę DBA, amerykański HAWK, Ferodo (sportowe klocki – DS2500, DS3000), sportowe serie BREMBO.
Z naszego doświadczenia wiemy, że przy porównaniu ceny z jakością, czyli „najwyższa jakość za rozsądną cenę” najlepiej wypadają produkty angielskiej firmy EBC. Z pośród gamy produktów należy zdecydowanie wyróżnić dwie serie klocków hamulcowych tj. GREEN STUFF oraz YELLOW STUFF. Pierwsza z nich charakteryzuje się wyższą skutecznością od klocków oryginalnych, natomiast druga z nich „żółte” są to ostatnie klocki, które posiadają jeszcze homologację uliczną i posiadają znacznie wyższą skuteczność już na zimnych hamulcach. Wraz ze wzrostem temperatury ich skuteczność jeszcze rośnie aż do 900 stopni Celsjusza. Spośród tarcz należy wyróżnić serie TURBO GROOVE oraz ULTIMAX. To wszystko mieści się w cenach zbliżonych do oryginalnych części układu hamulcowego, gdzie bardzo istotnym faktem jest to, że w naszym serwisie www.twojehamulce.pl ceny oryginałów BMW są obniżone średnio o 30-35% od cen detalicznych ASO. W grupie Volkswagena wygląda to odpowiednio na poziomie średnio 25% rabatu.Loga na stronę (sportowe)

– HAMULCE ORYGINALNE

Do tej grupy zaliczamy oryginalne hamulce obrandowane przez producentów pojazdów swoimi logami, co oznacza, że są to produkty zaprojektowane odpowiednio do konkretnych modeli. Te produkty spełniły najwyższe standardy jakościowe i wyróżniają się najwyższą skutecznością i żywotnością spośród standardowych (dedykowanych) hamulców. Oczywiście właściciele samochodów będących w okresie gwarancyjnym są „skazani” na oryginały, ale uwaga… Nie jesteśmy skazani na autoryzowane stacje obsługi. Mamy prawo kupować oryginalne części z sieci niezależnych od ASO. Musimy posiadać fakturę VAT na zakupione oryginalne części. Wtedy żadne ASO nie będzie miało prawa podważyć państwa gwarancji! W ofercie naszego serwisu znajdziemy oryginalne hamulce AUDI, BMW, SKODY oraz VOLKSWAGENA z cenach znacznie niższych od cen autoryzowanych serwisów. Rozpiętość rabatów sięga od 25% do 36% w zależności od producenta i dostępności tarcz, klocków oraz czujników zużycia klocków hamulcowych.Loga na stronę

– HAMULCE TUNNINGOWE (wizualne)

Do tej grupy zaliczamy produkty, które wizualnie wyglądają jak hamulce sportowe, czyli mamy tu nawiercane i nacinane tarcze lub (pseudo) ceramiczne klocki hamulcowe. Powiedzmy sobie szczerze… Jedyną rozsądną korzyścią są mniej pylące klocki. Natomiast w kwestii skuteczności nie odbiegają niemal w ogóle od standardowych (gładkich) zamienników dobrej jakości. Wielu kierowców ulega przeświadczeniu, że jeśli hamulce wyglądają na sportowe to ich skuteczność jest wyższa, natomiast w rzeczywistości różnica jest niemal nieodczuwalna. Do najlepszych przykładów z tej grupy hamulców należą produkty firmy Zimmermann (Sport – tarcze nawiercane), ATE (Power disc – tarcze nacinane) oraz ATE klocki ceramiczne. Niestety cena produktów z tej grupy jest znacznie wyższa od ich gładkich odpowiedników. Te produkty nie nadają się dla użytkowników, którzy poszukują realnie większej skuteczności hamowania. Ci z reguły wolą trochę dopłacić i kupić oryginalne tarcze i klocki lub produkty stricte sportowe. Osobiście uważam, że ta różnica w cenie nie jest adekwatna do wzrostu jakości jakie proponują produkty z tej kategorii. Wizualnie owszem tak. Wyglądają fajnie. Pytanie tylko czy właśnie to jest najważniejsze…

– HAMULCE ZAMIENNE WYSOKIEJ JAKOŚCI (dobre zamienniki)

Ta grupa jest najpopularniejsza wśród właścicieli kilkuletnich samochodów. Najlepsze zamienniki charakteryzują się mniej więcej 20-30% słabszą skutecznością od części oryginalnych przy cenie kształtującej się w okolicach połowy ich ceny. Zatem przy takim samym stylu jazdy zamienniki zużyją się szybciej. To dość jasno potwierdza postawiono wcześniej tezę, iż w teście długodystansowym duża różnica w cenie znacznie zaniknie.
Do tej gruby zaliczymy przede wszystkim produkty firmy ATE (gładkie). Są to najpopularniejsze części wśród użytkowników poszukujących najwyższej jakości spośród zamienników. Nieznacznie niższą skutecznością charakteryzują się standardowe produkty firmy Zimmermann. Kolejno na wyróżnienie zasługują produkty firmy FERODO. Klocki tego producenta charakteryzują się nieznacznie większą miękkością, natomiast pod względem skuteczności są zbliżone do najlepszych zamienników.
Warto również zaznaczyć, iż FERODO produkuje dla „oryginału” do wielu popularnych modeli aut z grupy VW AG.
Do tej grupy hamulców można zaliczyć jeszcze produkty TRW. Jakościowo są zbliżone do hamulców FERODO, choć nie rzadko są trochę droższe.Loga na stronę (zamienniki)

– TANIE ZAMIENNIKI

Do tej grupy zalicza się cała gama zamienników charakteryzujących się najniższymi cenami. Należy jednak pamiętać, że wszędzie działa święta zasada – „cena idzie w parze z jakością”. Z tej grupy hamulce charakteryzują się najniższą skutecznością hamowania. W sytuacjach awaryjnego hamowania szybko dochodzi do przegrzania się układu co skutkuje miękkim pedałem hamulca i odkształcającymi się tarczami hamulcowymi. Montowanie takich hamulców często przekłada się na naprawy blacharsko-lakiernicze pojazdów. Niby najtańsze rozwiązanie, ale często wychodzi najdrożej. Nie rzadko o wiele drożej niż wariant oryginalnych hamulców, nie wspominając o utracie wartości auta poprzez wypadkową historię pojazdu. Takie zamienniki są często montowane do samochodów, których właściciele nie mają podstawowej znajomości zagadnienia i którzy nie dbają o bezpieczeństwo swoje i swoich pasażerów.
Co gorsze… Wielu handlarzy samochodów montuje najtańsze zamienniki do sprzedawanych przez siebie samochodów znacznie obniżając koszty „odszykowania” auta, chwaląc się przy tym, że auto ma nowe hamulce. Prawda jest taka, że poziom bezpieczeństwa takiego samochodu znacznie spada. Dodatkowo takie hamulce bardzo szybko się zużywają i będą musiały zostać szybko wymienione.

BMW serii 3 – historia (cz.1)

Sierpień 24, 2016 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania BMW serii 3 – historia (cz.1) została wyłączona

BMW serii 3 to jeden z najpopularniejszych samochodów świata. Do dnia dzisiejszego auto doczekało się już sześciu generacji.

W 1975 zaprezentowano pierwszą generację „trójki” (E21), która zastąpiła serię 02. W 1982 roku zaprezentowano legendarną E30. Z tej wersji firma BMW Motorsport HmbH stworzyła pierwsze M3 i to właśnie druga generacja święciła w historii sportów motorowych najwięcej triumfów. Dopiero w 1990 roku nadszedł czas na trzecią generację. Otrzymała symbol E36. Czwarta natomiast, tj. E46 została zaprezentowana w 1998 roku. BMW E90 trafiło na rynek w 2006 roku, a teraźniejsza szósta generacja, czyli F30 została zaprezentowana w 2012 roku. W kilku następnych artykułach przybliżymy każdą z nich. A więc po kolei…

E21 (1)Przyjrzyjmy się zatem pierwszej generacji, która pojawiła się w sierpniu 1975 roku i została oznaczona symbolem E21. Była ona następcą mniejszej serii 02 i zapoczątkowała bieg historii serii trzeciej. Stylistycznie auto miało już „właściwą” bryłę dwudrzwiowego sedana i jedynie w takiej wersji auto przewidziane było przez firmę z Monachium. Ciekawostką było to, że wersja kabriolet nie pochodziła bezpośrednio od BMW AG. Za przeróbkę odpowiadała firma BAUR, a przygotowane przez nią pojazdy sprzedawane były w salonach BMW. Wracając do wizerunku… Przód E21 przypominał tak zwaną paszczę rekina, którą zdobiły charakterystyczne nerki i pojedyncze (w mocniejszych wersjach od BMW 320 – podwójne) okrągłe reflektory. Z tyłu pod płaską pokrywą bagażnika znajdowały się „prostokątne” reflektory połączone listwą.E21 (3) Dzięki cyfrowym oznaczeniom modelu można było rozpoznać konkretne wersje silnikowe. Ponadto literka „i” na końcu oznaczenia wskazywała silniki z niebezpośrednim wtryskiem paliwa. Pozostałe były wersjami gaźnikowymi. Najmocniejsza wersja 323i posiadała dwie pojedyncze rury wydechowe po obydwu stronach samochodu.

E21 (2)We wnętrzu BMW E21 można było znaleźć czytelne zegary. W słabszych wersjach zamiast obrotomierza montowany był zwykły zegar. Konsola środkowa posiadała pokrętła sterujące nawiewami gniazdo zapalniczki oraz popielniczkę. Charakterystyczny był układ nawiewów powietrza. Były one podzielone na dwie sekcje. Główne mieściły się obok zegarów i schowka pasażera natomiast dodatkowe wloty mieściły się na podwyższeniu kokpitu tuż pod szybą czołową.

Pod maską 2-drzwiowego sedana zamontowano silnik 1.6 litra (BMW 316) z zasilaniem gaźnikowym rozwijającym 90 KM mocy. W ’75 roku montowane również były dwa dwulitrowe silniki. Pierwszy (BMW 320) zasilany był gaźnikiem i rozwijał moc 109 KM. Drugi (BMW 320i) zasilany był za pomocą pośredniego wielopunktowego wtrysku paliwa wyposażonego w elektroniczną jednostkę sterującą (ECU) i rozwijał moc 125 KM. Obydwa silniki były umieszczone z przodu, miały cztery cylindry, dwa zawory na cylinder i przenosiły moc na koła tylne za pomocą cztero- i pięciobiegowej skrzyni biegów. Dwa lata później zaprezentowano 6-cio cylindrowy rzędowy gaźnikowy silnik o pojemności 2 litrów (BMW 320) i mocy 122 KM. W ’78 pojawiła się rzędowa „szóstka” o pojemności 2,3 litra (BMW 323i) z pośrednim wtryskiem osiągająca moc 145 KM, która rozpędzała auto od 0 do 100 km/h w 9 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 190 km/h. Rok później wprowadzono silnik 1.8 litra z pośrednim wtryskiem (BMW 318i) rozwijającym 105 KM. W ‘80 roku w wersji BMW 316 zastąpiono 90-cio konny silnik gaźnikowy 1.6 również 90-cio konnym gaźnikowym silnikiem tyle tylko, że ze zwiększoną pojemnością do 1.8 litra. 1981 rok przyniósł pojawienie najsłabszej wersji silnikowej w serii trzeciej BMW. Był nim czterocylindrowy gaźnikowy silnik o pojemności 1.6 litra (BMW 315) rozwijający moc 75 KM. Silniki czterocylindrowe oznaczone były symbolem M10, natomiast sześciocylindrowe nosiły symbol M20.

W kwestii właściwości jezdnych, które w tamtych czasach było kluczową kwestią przekładającą się na bezpieczeństwo kierowcy jak i pasażerów pojazdu (nie było jeszcze poduszek powietrznych) inżynierowie BMW postawili sobie bardzo wysoko poprzeczkę. W zawieszeniu przednim jak i w tylnym wykorzystywano belki poprzeczne współpracujące z jednym wahaczem. Mocowania piast były wbudowane w amortyzatory przednie oraz wahacze tylne. W E21 nie występowały jeszcze znane z późniejszych modeli zwrotnice kół. Specjalistom z Monachium udało się tak zestroić zawieszenie, że auto pod tym względem zaliczało się do ścisłej czołówki w swojej klasie.

Za wyhamowywanie pojazdów odpowiadały układy hamulcowe firm ATE i Lucas. Definicja oryginalnych tarcz hamulcowych przedstawiała się następująco. W samochodach z mniejszymi silnikami montowano niewentylowane tarcze hamulcowe o rozmiarach 255mm x 12,7mm na przedniej osi oraz hamulce bębnowe z tyłu. W mocniejszych wersjach znalazły się wydajniejsze wentylowane tarcze o rozmiarach 255mm x 22 mm z przodu oraz hamulce tarczowe z tarczami niewentylowanymi o rozmiarach 258 mm x 10 mm z tyłu. Produkcją oryginalnych klocków hamulcowych zajmowała się firma Textar. W mocniejszych wersjach montowano już jedynie układy ATE.

Koniec produkcji nastąpił w 1983 roku z niemal 1,4 mln wyprodukowanych egzemplarzy.

Poniżej oficjalna prezentacja modelu z 1975 roku. Zaraszamy!

Źródło: BMW (YouTube).

Zdjęcia: www.realauto-oldtimer.de

Arrinera Hussarya, czyli supersportowiec z Polski!

Lipiec 3, 2016 by Krzysztof Kujda | 0 comments

Arrinera Hussaya GT to pierwszy supersportowy samochód z Polski, który został pokazany na międzynarodowych targach Autosport International Racing Car Show w Birmingham w styczniu tego roku.

Zacznijmy jednak od początku. 1 września 2008 roku to data, kiedy rozpoczyna się początek prac projektowych. Niespełna trzy lata później powstaje projekt wnętrza. W maju 2011 roku powstaje nazwa arrinera. Pochodzi ona z połącznia dwóch dwujęzycznych słów. „Arintzea” (baskijski) oznacza opływowy, a „vero” (włoski) – prawdziwy. Kolejna ważna data to 24 czerwca, kiedy zaprezentowano pierwszy Concept samochodu. Co prawda wizualnie znacznie odbiegał od pojazdu finalnego i przypominał supersportowe auto z końca poprzedniego wieku, ale był to oczywiście dopiero koncept wyjściowy. Baza, od której pojazd zaczął nabierać właściwych kształtów. W listopadzie 2011 narodziła się nazwa Hussarya. Jak nietrudno się domyślić pochodzi z nazwy historycznej kawalerii Rzeczypospolitej Polskiej. Pierwszego sierpnia tego samego roku zaprezentowano nadwozie Hussaryii. W październiku 2014 na zamkniętym lotnisku w Białej Podlaskiej przeprowadzono testy aerodynamiczne. Dziewiątego kwietnia zeszłego roku na Motor Show w Poznaniu po raz pierwszy publicznie zaprezentowana została testowa wersja samochodu. Następnie w listopadzie mogliśmy oglądać Arrinerę na Warsaw Motor Show 2015. W styczniu 2016 pojazd pojawił się na The Racing Car Show w Birmingham.

Co dokładnie kryje się pod nazwą Arrinera Hussarya GT? Arrinera Hussarya GT (1)W wyglądzie pojazdu można dopatrzeć się poszczególnych detali z wielu topowych producentów aut supersportowych. Przód pojazdu przypomina mi coś w rodzaju krzyżówki McLarena z Astonem Martinem. Profil boczny przypomina linię znaną z Lamborghini, natomiast tył może nawiązywać trochę do brytyjskiego Lotusa.

Arrinera Hussarya GT (5) Wnętrze auta przepełnione Carbonem. Za wyjmowalną niczym z F1 kierownicą schowano naszpikowany różnymi informacjami wyświetlacz. Styl wnętrza to coś na wzór Ferrari Enzo.

Arrinera Hussarya GT (4)Najważniejsze jednak to napęd. Do rozpędzania pojazdu, jak oznajmił prezes Arrinera S.A. pan Łukasz Tomkiewicz wykorzystano pochodzący ze Stanów Zjednoczonych wolnossący silnik V8 o mocy ponad 700 KM. Za przeniesienie mocy silnika na koła odpowiada skrzynia biegów włoskiej firmy CIMA specjalizującej się produkcją skrzyń do pojazdów GT. W zawieszeniu auta wykorzystano podzespoły firmy Ohlins. Wyhamowywaniem auta z dużych prędkości zajmuje się układ hamulcowy, w którym wykorzystano 6-tłoczkowe zaciski typu monoblock firmy Alcon wraz z tarczami hamulcowymi o średnicy 380 mmm.

A propos ceny i dostępności auta…
Tak. Arrinera Hussarya jest już dostępna na zamówienie. Koszt zakupu takiego auta wyceniono na 139 tysięcy funtów, czyli ok. 750 tysięcy złotych. Jest to de facto pułap cen Audi R8, Porsche 911 Turbo, czy nawet Astona Martin V12 Vantae. Czy rzeczywiście jest aż taki popyt na tak drogie auto o niesprawdzonej konstrukcji od nieznanej nikomu w świecie firmy z motoryzacyjnie egzotycznego kraju jakim jest Polska? Czy to nie jest za piękne aby było realne? …czas już niebawem pokaże. Puki co, samochód prezentuje się świetnie!

Arrinera Hussarya GT (3)

Źródło: Arrinera S.A. / Marek Drives (YouTube).

Nowe Porsche Panamera – premiera!

Czerwiec 29, 2016 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania Nowe Porsche Panamera – premiera! została wyłączona

Zanim na paryskiej wystawie samochodowej (Paris Motor Show) w 2002 roku zaprezentowano Porsche Cayenne , nikomu nawet przez głowę nie przeszła myśl aby czterodrzwiowy samochód kojarzyć z firmą Porsche.

Mało kto pamięta, że idea sportowej limuzyny z dodatkową parą drzwi powstała już pod koniec lat 80-tych. Jej twórcą był dr. Urlich Bez. Jako pierwszy zaprojektował tylnonapędową platformę z silnikiem z przodu. Za wygląd odpowiadał Harm Lagaay. Jego stylistyczna wizja zbiegała się właściwie do „wydłużenia” karoserii ówczesnej 911.Porsche 989 Kiedy Urlich Bez we wrześniu 1991 opuścił firmę Porsche, kierownictwo uznało, że projekt, którego efektem był już gotowy prototyp Porsche 989 jest zbyt ryzykowny i pozostanie prototypem.

Dopiero po około dwudziestu latach Porsche odważyło się urzeczywistnić swoją wizję limuzyny i w 2009 roku na pokazie w Szanghaju zaprezentowało pierwszą generację Panamery.

Dziś po upływie kolejnych lat zaprezentowano premierę drugiej generacji Porsche Panamera.Porsche Panamera Turbo (przód) Stylistycznie nie odbiega znacznie od poprzednika. Jest o 5 mm wyższa i 35 mm dłuższa. Rozstaw osi zwiększono o 30 mm. Opuszczono tylną linię dachu i Panamera zaczęła bardziej nawiązywać do teraźniejszych 911. Niesamowite wrażenie robi rozkładany trzyczęściowy tylny spojler.

Porsche Panamera Turbo (tył)

Nowa Panamera występuje w trzech odmianach: Panamera 4S, Panamera 4S Diesel i oczywiście Panamera Turbo. Moc silników zaczyna się od „zaledwie” 422 KM (Diesel) przez 440 KM (4S) do 550 KM w wersji Turbo. Właściciele 4S Diesel do dyspozycji mają niesamowite 850 Nm. Przyspieszenie kształtuje się od 4,5 do 3,6 sekundy od 0 do 100 km/h. Każdy z nich wykorzystuje automatyczną skrzynię biegów i napęd na cztery koła. Wersja Turbo rozpędza się do 306 km/h. Producent podaje zaskakująco niskie spalanie silnika. Czterolitrowy Diesel V8 spali średnio 6,7-6,8 litra oleju napędowego. 4S z 2.9 litrowym silnikiem twin-turbo V6 spali 8,1-8,2 litra benzyny, natomiast czterolitrowe V8 Turbo ma zadowolić się średnio 9,3-9,4 litrami na 100 km. Porsche uzasadnia, że takie osiągi w spalaniu są możliwe dzięki zastosowaniu systemów odcinających poszczególne cylindry podczas spokojnej jazdy, w momencie kiedy nie ma zapotrzebowania na dużą moc.

Porsche Panamera Turbo (wnętrze)

We wnętrzu spotkamy legendarny już układ zegarów na desce rozdzielczej. Cały kokpit bardzo zbliżony jest do mniejszych braci koncernu. Zmieniono układ przycisków na konsoli centralnej wraz z drążkiem skrzyni biegów. Do obsługi wszystkich systemów wykorzystano znacznie większy wyświetlacz. Znacznie nowocześniejsze oblicze uzyskała też środkowa konsola sterowania dla pasażerów na tylnej kanapie.

U polskich dealerów nowa Panamera pojawi się w listopadzie. Ceny kształtują się od 523 620 zł brutto do około 746 190 złotych brutto.

Cenniki oraz wiele cennych informacji można znaleźć na stronach PORSCHE.

Poniżej oficjalna prezentacja modelu. Zaraszamy!

Źródło: Porsche (YouTube).

Zdjęcia:Porsche / www.autowek.com

Definicja “S4” według inżynierów z Ingolstadt…

Czerwiec 28, 2016 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania Definicja “S4” według inżynierów z Ingolstadt… została wyłączona

Spośród całej gamy sportowych modeli Audi w ostatnim czasie uwagę przykuwa zaprezentowane jeszcze w 2015 roku, a dostarczane klientom od 2016 roku nowe S4. Jego premiera zbiegła się również z premierą nowego A4 i A4 Avant.

Audi S4 (1)Nowe Audi cechuje agresywna sylwetka. Co prawda nie posiada on poszerzanych błotników jak ma to miejsce w BMW serii M lub nawet w Audi RS, ale sportowego wizerunku dodają mu przetłoczenia zderzaka przedniego idealnie komponujące się z ostrymi krawędziami reflektorów diodowych oraz nieznacznie powiększone progi.

Audi S4 (3)Tył S4 zdobią podwójne końcówki układu wydechowego. Audi niezmiennie nie epatuje przesadną sportową sylwetką. S4 pomimo sportowego wyglądu jest na tyle stonowane, że niewprawione oko może dość łatwo pomylić się z odróżnieniem „eski” od zwykłego A4.

To co znacznie istotniejsze znajduje się oczywiście pod maską. Sercem nowego S4 jest trzy litrowy, turbodoładowany silnik V6 TFSI rozwijający moc 354 KM. Jego niemal równomiernie rozłożony moment obrotowy o wartości 500 Nm dostępny w zakresie od 1300 do 4500 obr./min. przekłada się na niesamowity rezultat, jakim jest 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna to oczywiście elektronicznie ograniczone 250 km/h. Producent deklaruje średnie zużycie na poziomie 7,4 litra paliwa na 100 km.

Silnik współpracuje z ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów, która przenosi całą moc silnika do bardzo zaawansowanego, legendarnego już napędu Quattro. Zastosowany w nim system Torsena pozwala podzielić dostępny moment obrotowy na przednią i tylną oś odpowiednio w stosunku 40:60. W ekstremalnych warunkach układ ten jest wstanie chwilowo przekierować do 70% momentu na przód oraz do 85% na tył. Za kontakt z podłożem odpowiadają 18 calowe felgi wraz z oponami o rozmiarze 245/40 R18. Opcjonalnie dostępne są również 19-tki.

Audi S4 (wnętrze)

Wnętrze S4 to oczywiście sportowe fotele z wydatnymi podparciami bocznymi. Uwagę zwraca również futurystyczny lewarek skrzyni automatycznej niczym żywcem wyjęty z kokpitu statku powietrznego. Następnie standardowo spłaszczona sportowa kierownica i ukrywający się za nią wielofunkcyjny wyświetlacz (Audi Virtual Cocpit). Dodatkowo standardem jest duży wyświetlacz systemu MMI.

Czy Audi S4 to idealny samochód dla was? Cóż, gdyby nie cena rzędu 260 tys. zł wielu nie wahałoby się z pozytywną odpowiedzią?

Ceny wszystkich modeli Audi dostępne są w Audi – konfigurator.

Zapraszamy na krótką prezentację auta:

Źródło: Audi Deutschland (YouTube)

Zdjęcia: www.autoexpress.co.uk

Szczypta historii, szczypta klasyki…

Luty 18, 2016 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania Szczypta historii, szczypta klasyki… została wyłączona

Kto w latach 90-tych nie mażył o posiadaniu sportowego samochodu, który poza fantastycznym wyglądem, możliwością przewożenia czterech osób z małym bagażem, dałby się jeszcze użytkować na co dzień? A gdyby to auto miało jeszcze napęd na cztery koła, przystępną cenę i w dodatku jeździło jak wściekłe…

Dodge Stealth RT Twin Turbo (1)

Otóż na początku lat dziewięćdziesiątych amerykański Dodge w kooperacji z japońskim Mitsubishi wypełnili właśnie taką lukę na rynku. Samochód nazwano Dodge Stealth i miał on oczywiście odpowiednika po japońskiej stronie. Mitsubishi 3000GT był jego technologicznym bliźniakiem. Różnice polegały na detalach stylistycznych.

Dodge Stealth RT Twin Turbo (8)Dodge Stealth RT Twin Turbo (3)

Dodge posiadał bardzo modne jak na tamte czasy składające się w pokrywę silnika reflektory oraz inny zderzak przedni. Dodatkowo Stealth miał bardzo charakterystyczny tylny spoiler.

W najmocniejszej wersji Dodge Stealth R/T Twin Turbo posiadał bardzo wyjątkowe serce. Był nim 24 zaworowy silnik V6 o pojemności 2972 ccm współpracujący z dwiemaDodge Stealth RT Twin Turbo (5) turbsprężarkami. Moc maksymalna wynosiła 320 KM przy 6000 obr./min. Silnik generował znaczący moment obrotowy. Wynosił 427 Nm i był dostepny już przy 2500 obr./min. Dzięki temu auto przyspieszało do 100 km/h w 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 257 km/h. Napęd przenoszony był na cztery koła za pomocą 5-cio stopniowej skrzyni manualnej. Rozkład siły napędu wynosił 45 (przód)/ 55 (tył). Dzięki temu auto startowało niczym z katapulty w każdych warunkach pogodowych. Warto zauważyć, iż auto było wyposażone w cztery koła skrętne. Dziś rozwiązanie popularne jest między innymi w marce BMW. W tamtych czasach była to pionierska rzecz.

Dodge Stealth RT Twin Turbo (2)

Ważące niewiele ponad 1700 kg coupe było przy tym bardzo komfortowe. Dodatkowo było również bogato wyposażone. Kierowca miał do dyspozycji między innymi: ABS, odtwarzacz CD, Cruise Control, automatyczną strefową klimatyzację i skórzaną tapicerkę.

Stealth był wyposażony w charakterystyczne 17 calowe koła. Za przyczepność odpowiadały opony o rozmiarze 245/45 ZR17. Do skutecznego wytracania prędkości słóżyły wentylowane tarcze hamulcowe przednie o rozmiarze 297 mm oraz tylne o rozmiarze 284 mm.

Dodge Stealth RT Twin Turbo (4)

O ile jeszcze dziś można znaleźć Dodge Stealth’a R/T Twin Turbo na rynku za rozsądne pieniądze, o tyle już niezwykle ciężko spotkać egzemplarz w bardzo dobrym stanie technicznym. Części zamienne takie jak tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, czy elementy zawieszenia są powszechnie dostępne. W sklepach specjalizujących się markami amerykańskimi możemy dostać bardziej specyficzne części. Warto wiedzieć, iż w USA są firmy, które specjalizują się w odbudowach tego typu pojazdów. Jedną z takich firm jest RK Motors Charlotte. W ofercie tej firmy znajdziemy wiele ciekawych propozycji, w których auta sprawiają wrażenie jakby jeszcze wczoraj opuściły fabrykę. Niestety cena za takie auta jest stosunkowo odpowiednia.

Oto ciekawa prezentacja auta:

Źródło: www.rkmotorscharlotte.com

BMW M2 – mały supersportowiec

Luty 17, 2016 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania BMW M2 – mały supersportowiec została wyłączona

Auto zostało oficjalnie zaprezentowane na tegorocznym Detroit Motor Show.
Przyjrzyjmy się zatem co tak naprawdę kryje się pod sylwetką najbardziej sportowego BMW z serii drugiej.

BMW M2 Coupe (6)

Pod maską znajdziemy turbodoładowany, sześciocylindrowy silnik o pojemności 2979 ccm. Moc jaką uzyskano to 370 KM osiągane przy 6500 obr./min. oraz moment obrotowy o wartości 465 Nm, który dostępny jest w zakresie 1400-5560 obrotów na minutę. W układzie smarowania silnika zastosowano pompę powrotną oleju. Dzięki niej silnik otrzymuje idealne smarowanie zarówno podczas jazdy codziennej, jak i ekstremalnej zabawy na torze wyścigowym.

BMW M2 Coupe (2)

Co do konstrukcji pojazdu, tutaj również postarano się o zastosowanie jak najlżejszych i jak najmocniejszych materiałów dostępnym inżynierom z BMW M GmbH. Elementy zawieszenia zostały wykonane z lekkiego aluminium. Zabiegi te pomogły uzyskać lepsze osiągi pojazdu oraz lepszą trakcję. M2 rozpędza się do 100 km/h w 4,5 sekundy (4,3 sek. przy zastosowaniu skrzyni automatycznej). Masa pojazdu fo 1570 kg, które również odegrały rolę w zmniejszeniu zużycia paliwa. Według producenta samochód średnio potrzebuje 8,5 litra na 100 kilometrów. Jeśli natomiast wyposażymy auto w opcjonalną automatyczną, dwu-sprzęgłową siedmiostopniową skrzynię biegów, spalanie spadnie nawet do 7,9 litra.

BMW M2 Coupe (8)

Rozpędzające się do 250 km/h (blokada elektroniczna) BMW zostało wyposażone w potężne hamulce. Standardowo wentylowane i nawiercane tarcze mają rozmiar 380mm (przód) oraz 370 mm (tył). Współpracują z nimi czterotłoczkowe zaciski z przodu i dwutłoczkowe na osi tylnej. Siła hamowania oraz cała moc silnika przenoszona jest na podłoże za pomocą 19 calowych kół, które ubrane są w opony o rozmiarach 245/35 ZR19 przód oraz 265/35 ZR19 tył. W kwestii napędu, nie mamy tutaj niespodzianek. W BMW M2 napędzane są koła tylne.

BMW M2 Coupe (7)

Na temat wnętrza pojazdu trzeba powiedzieć jedno. BMW zdążyło przyzwyczaić nas do wygody, ergonomicznego rozmieszczenia wszystkich włączników oraz intuicyjnego sterowania systemami pokładowymi i multimedialnymi. W tym wypadku nic się nie zmieniło.

Najciekawsze pozycje wśród wyposażenia oraz gadżetów zajmują między innymi: aktywny dyferencjał, który zmiennie redukuje siłę napędu pomiędzy napędzanymi kołami; funkcja Dynamic mode systemu DSC, który sczytuje dane z wielu czujników, tak aby perfekcyjnie odczytać w jakiej sytuacji trakcyjnej znajduje się auto i w czasie rzeczywistym korygować zachowania pojazdu poprzez oddziaływanie na poszczególne koła. Fani jazdy torowej znajdą czasomierz okrążeń. Miłośnicy rozwiązań multimedialnych cieszyć się będą mocno rozbudowanym systemem ConnectedDrive, który pracując online dostarcza ogromną ilość użytecznych informacji. Ponadto znajdziemy asystenta zmiany pasa ruchu, system pracy reflektorów zapobiegający oślepieniu innych użytkowników dróg. Ważnym systemem jaki spotykamy w pojazdach marki BMW jest system alarmowego połączenia po wypadku. System automatycznie wybiera numer alarmowy w momencie kiedy aktywowany został napinacz pasa bezpieczeństwa lub wystrzelona została poduszka powietrzna.

Podsumowując, BMW stworzyło małe, bardzo zgrabne auto o niesamowitych osiągach.
Czy to małe i zgrabne auto byłoby idealnym autem dla żony?
Hmm… Z jednej strony musiałaby mieć dużo umiejętności i jeszcze więcej wyobraźni, gdyż BMW M2 absolutnie nie jest potulną zabawką . Z drugiej zaś strony nawet jeśli spełniałaby powyższe warunki, to niestety też chyba nie…
Ciężko byłoby ją później dogonić!

Zobaczcie jak auto prezentuje się podczas jazdy…

Źródło: YouTube – BMW.

Jedno z najciekawszych objawień 2015 roku…

Luty 16, 2016 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania Jedno z najciekawszych objawień 2015 roku… została wyłączona

Bez wątpienia był jednym z najciekawszych debiutów w stajni BMW w 2015.
Auto zaprezentowane zostało na ubiegłorocznym Tokyo Motor Show, a do sprzedaży trafi wiosną 2016 roku.

 BMW M4 GTS (25).Oto BMW M4 GTS!

To co wzbudza największą ciekawość to oczywiście jego serce. Pod maską inżynierowie BMW M GmbH umieścili rzędowy, sześciocylindrowy, podwójnie doładowany silnik o pojemności 2979cc. Moc jaka dostarczana jest do układu napędowego to bardzo żywe 493 KM osiągane przy 6250 obr./min. oraz 600 Nm dostępnych w zakresie 4000-5500 obr./min. Warto również wspomnieć, iż BMW zastosowało tu innowacyjny system wtrysku paliwa. Posiada on dodatkowy wtrysk wody do kolektora dolotowego, w którym to gaz powstały po jej odparowaniu wtryskiwany jest do komory cylindra. Zabieg ten powoduje bardziej efektywne spalanie, co przekłada się na większą moc oraz oszczędniejsze zużycie paliwa. Według producenta oscyluje ono na poziomie 8,5 litra benzyny „95” na 100 kilometrów w cyklu mieszanym. Drugi skutek to obniżona temperatura spalania, która powoduje wzrost czystości spalin.

BMW M4 GTS (23).Cały potencjał silnika przenoszony jest na 20 calowe koła tylne za pomocą dwusprzęgłowej, siedmiostopniowej, specjalnie zaprojektowanej do silników „M” automatycznej skrzyni biegów. Auto standardowo wyposażone jest w łopatki zmiany biegów przy kole kierownicy. Skrzynia może pracować w trybie automatycznym lub manualnym (bezsprzęgłowym). Kierowca ma do dyspozycji trzy opcje ustawień charakterystyki pracy układu napędowego.

Dodatkowo należy wspomnieć, że również w tym przypadku polityka inżynierów BMW „M” skupiająca się na redukcji masy pojazdu święci nie małe sukcesy. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich stopów magnezu, aluminium oraz wzmocnionego plastiku na bazie włókien węglowych w strategicznych elementach pojazdu BMW M4 GTS waży zaledwie 1510 kg.

Wszystkie te czynniki bezpośrednio przekładają się na osiągi tego auta. GTS rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. Wskazówka prędkościomierza mknie nieubłaganie aż do 305 km/h. Kierowcy wyścigowi BMW pokonali północną pętlę Nurburgringu w 7 minut i 28 sekund. Rezultat był zaskakujący również dla nich samych. Okazało się, że osiągnięty czas zrównuje BMW M4 GTS z takimi supersportowcami jak Porsche Carrera GT, czy McLaren MP4-12C.

Za wyhamowanie tego dość spektakularnego auta odpowiada bardzo wydajny układ hamulcowy. Tarcze hamulcowe wykonane są ze stopów węglowo ceramicznych. GTS wyposażony jest również między innymi w system Launch Control pozwalający uzyskać piorunujące przyspieszenie od startu zerowego oraz wiele innych ciekawych rozwiązań technologicznych.

BMW M4 GTS (29).Wnętrze, jak na auto takiego kalibru jest bardzo przytulne. Standardowo ale i ze smakiem wspawana klatka bezpieczeństwa, wygodne sportowe fotele, elementy wnętrza wykończone alcantarą oraz właściwie niczym nie różniące się od seryjnego M4 kokpit i deska roździelcza z pewnością sprawią, że GTS znajdzie wielu miłośników.

Podsumowując, BMW udało się stworzyć kolejną ikonę motoryzacji. Osiągami, auto porównywalne jest do supersportowców z najwyższej półki. Czy jest piękne?… Na pewno jego bardzo muskularny wizerunek może spodobać się wielu miłośnikom motoryzacji. Jego cena to niebagatelne 143 tys. EUR. Z dostępnością może być niestety trochę gorzej. BMW przewidziało na cały świat jedynie 700 egzemplarzy.

Źródło: YouTube – BMW Group.

BMW w 2016 roku…

Luty 15, 2016 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania BMW w 2016 roku… została wyłączona

Rok 2015 przyniósł firmie BMW kilka ciekawych premier.

Z powodzeniem zliczała się do nich nowa limuzyna serii 7 (G11/G12), nowa generacja X1 oraz siedmioosobowa odmiana serii 2. Naszą uwagę przyciąbały również „face liftingi” między innymi serii 2 (F21), serii 3 (F30) czy serii 6 (F12)

Rok 2016 ro przede wszystkim premiera nowej „5” (G30), wyczekiwanego sportowego „malucha” BMW M2 Coupe oraz BMW X4 M40i. Czyż nie prezentują się wyśmienicie?

BMW M2BMW X4 M40i
BMW 5 (G30)

Poniżej zapraszamy do obejrzenia krótkiej prezentacji BMW M2.

Źródło:BMW Group, BMW BLOG, YouTube – AutoMotoTube.

Technologiczny krok w przód…

Maj 31, 2015 by Krzysztof Kujda | Możliwość komentowania Technologiczny krok w przód… została wyłączona

Post - 31.05.2015 (4)

Firma BMW jako właściciel marki MINI poprzez swoje amerykańskie studio projektów w kooperacji z amerykańską firmą informatyczną Qualcomm Incorporated oraz Osterhout Design Group stworzyli zaawansowana technologię „zamkniętą” w ładnie skrojonych narciarskich goglach.

Wygodne w codziennym życiu okulary kryją w sobie między innymi dwa 720p wyświetlacze (każdy na jedno oko), zaawansowany technologicznie mikroprocesor Snapdragon 805 oraz sieciowe oprzyrządowanie.

Prototypowe okulary wyświetlają przydatne informacje. Mogą to być zarówno droga do zaparkowanego samochodu, nawigacja podczas jazdy samochodem wraz z informacjami dodatkowymi jak teraźniejsza prędkość, ograniczenia prędkości. Mogą to być również ukazujące się wskazówki na temat punktów zainteresowania. Nawigacja w sposobie działanie nie różni się znacznie od dostępnych systemów nawigacyjnych, ale sposób pokazywania wskazówek bez odrywania wzroku od drogi ma duże znaczenie pod względem bezpieczeństwa. Okulary mogą również przeczytać otrzymanego SMS’a.
Bardzo istotną funkcją jest tak zwany „Roentgen”. Za pomocą systemu kamer i czujników zamontowanych na samochodzie oraz czujnika w okularach odczytującego ruchy głowy, okulary umożliwiają przezroczysty widok przez samochód. Można zerknąć na ustawienie kół, które zbliżają się do krawężnika mogącego zarysować lub uszkodzić felgę. Można również zobaczyć przez drzwi samochód, obok którego próbujemy zaparkować, tak jakby tych drzwi w ogóle nie było. Jest to niezwykle przydatna rzecz podczas poruszania się po parkingach, ale już mniej przydatna lub wręcz niebezpiecznie mogąca zakłócić uwagę przy wyższych prędkościach.
Okulary można oczywiście skonfigurować pod siebie, tak aby pokazywały informacje, którymi jesteśmy zainteresowani.

Mini oraz Qualcomm zgodnie twierdzą, iż jest to jeszcze niedopracowany prototyp stworzony bardziej do celów naukowych, niż produkt finalny gotowy do wypuszczenia na rynek. Ostateczna wersja pojawi się niewątpliwie, ale puki co jest to bliżej niesprecyzowana przyszłość.

Bez wątpienia okulary Hi-tech przydałyby się w użytkowaniu pojazdu. Niestety w brew oczekiwaniom twórców, z racji wyglądu (prototypu) raczej nikt nie pokusiłby się spacerować w nich po mieście.
Jeśli natomiast ich wygląd zostałby dopracowany do takiego stopnia, że wizualnie nie odbiegałyby znacznie od zwykłych okularów słonecznych, to byłaby to już zupełnie inna historia…

Post - 31.05.2015 Post - 31.05.2015 (3) Post - 31.05.2015 (2)
Artykuł źródłowy znajduje się na THE VERGE.

Zaczynamy!

Maj 22, 2015 by mkktrading | Możliwość komentowania Zaczynamy! została wyłączona

Witamy,

Niezwykle miło jest nam powitać wszystkich Was na stronach naszego serwisu www.twojehamulce.pl.

Serwis ten powołany został do życia w celu stworzenia wszystkim możliwości zakupu niezbędnych w eksploatacji wszystkich samochodów części takich jak: tarcze hamulcowe, klocki i czujniki zużycia klocków hamulcowych. To jak wielkie odgrywają one znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców jak i ich pasażerów nikomu nie trzeba nadmieniać. Rynek części zamiennych mocno nasycony jest ogromną ilością przeróżnych zamienników o bardzo zróżnicowanej jakości co sprawia, że nie sposób jest dokonać szybkiego i właściwego wyboru.

Serwis www.twojehamulce.pl poza sklepem internetowym, za pomocą którego możemy zakupić części układu hamulcowego w najlepszych cenach na rynku, będzie również pomagał w dokonaniu wyboru właściwego zamiennika, który  najlepiej spełni Wasze oczekiwania. Takie informacje będą zamieszczane w zakładce „CENNE INFORMACJE”.
Aby na wstępie uprościć wybór, sklep zaopatrzony został w sprawdzone i cenione przez wielu użytkowników produkty takich producentów jak: ATE, FERODO, TRW, QUICK BRAKE. W niedalekiej przyszłości dostępny asortyment rozszerzą produkty firmy ZIMMERMANN. Poza „cennymi informacjami” serwis będzie starał się przedstawiać również inne informacje i ciekawostki ze świata motoryzacji. Za te informacje odpowiedzialna będzie zakładka „AKTUALNOŚCI”.

Post - 22.05.2015

W pierwszych momentach serwis „www.twojehamulce.pl” ukierunkowany będzie nieznacznie na użytkowników samochodów marki BMW. Dzieje się tak za sprawą dostępnych teraz oryginalnych części tego właśnie producenta. Oferta części oryginalnych będzie stale rozszerzana. W tej chwili trwają rozmowy z dostawcami oryginalnych części Audi. O wszystkim będziemy informować Was na bieżąco.

Nie mniej jednak chcieliśmy zaznaczyć, iż pomimo braku widoczności w sklepie internetowym zamienników do innych marek, można drogą telefoniczną bądź mailową zamawiać zamienniki do szerokiej gamy samochodów, dla których świadczymy również wsparcie w doborze odpowiednich części. Do producentów tych należą: Audi, BMW, Fiat, Ford, Kia, Mitsubishi, Nissan, Opel, Renault, Seat, Skoda, Volkswagen oraz Volvo.

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu!